Saturday, August 20, 2011

tak dan habih posa..haila~

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI..

ahad,210811,07:36am,bilik 304,asrama puteri,arma

alluu enche blog^^ sori lama xpost kat blog..busy sket lately..(sebenaqnya malas nak taip:D) hehe..ni baru rasa rajin sket..so,kali ni aku nak cakap sket pasai lagu raya n perkara2 biasa kita lalui sebelum habis bulan ramadhan..



hm,kalau tak silap aku la,.sejak aku kecik2 lagi ataupun seingat aku masa aku dok kena bletiaq ngan mak pasai baju penuh kemucut lepas main lubang tikuih dengan kawan2 aku kat quarters lagi,lagu yang sama ja depa dok main seminggu sebelum raya..dendang perantau la,balik kampung la,n macam2 lagi tajuk lagu2 raya yang aku tak penah ngafai pon,tapi terhafai dengan sendirinya sebab terlalu kerap dengaq..sampai tahun 2011 ni pon still dok main lagu yang sama..dulu masa tak berapa cerdik gi,aku suka la jugak dok karaoke ngan adik2 aku atas ndoi besi kat luaq rumah dekat2 nak raya camni...macam2 la jugak lagu yang kami telah rosakkan..hehe..tapi tu dulu..


lani,bila aku dah besaq sket,dah cerdik sket,dah mula guna akai untuk pikiaq,dah mula ada pendapat aku sendiri,aku mula rasa ada sumtin wrong kat masyarakat aku..kat Malaysia khasnya..persoalan yang aku mula2 pikiaq ialah: 'pasaipa perlu pasang lagu2 raya sebelum ramadhan melabuhkan tirai rahmatnya?'. 'hangpa suma tak suka bulan posa ka?' 'awat duk kalut sangat nak raya?'

ok,tu antara persoalan2 yang aku mula2 pikiaq lepas aku mai mesir,puasa kat sini,n tengok keadaan ramadhan kat sini,.suasana berpuasa kat sini sangat2 berbeza dengan tanah air aku..almost totally..kat sini,ramadhan lebih diraikan..hampir sana sini,kalau tegoq ammu ka,mama2 ka,perkataan yang keluaq dari mulut depa :"kullu sanah wa anti toiyibah :).." kita dapat rasa sense of happiness dari bahasa muka depa..gembira menerima ramadhan..ramadhan bagi depa:rahmat..bagi kita??rata2 aku tanya kenalan aku kt msia,"perkara yang best masa posa"?: BAZAR..so,.nak kata pa gi bila 1st answer pon dah jawab bazar..smoga bazar tu bleh bagi manfaat untuk hampa kat akhirat nanti..ameen..=,=

kat sini,2minggu sebelum posa,dah ada juai fannus ramadhan (lebih kurang macam pelita gak kot kalau kat msia),ada maidah rahman hari2(jamuan bukak posa-kat msia pn ada),n macam2 lagi yang kalau aku nak ceta,pakai teraboq gak la keyboard aku nak taip..memang la kalau nak ikutkan tu,kat msia,pelita ada gak..tapi pelita tu bukan khas untuk posa,tapi khas untuk raya..aib!sat,satu gi..kat mesir xda bazir ramadhan kay!..perbezaan yang cukup ketara dengan negara aku..

sejauh mana penghayatan masyarakat aku kat Msia untuk menghargai ramadhan macam masyarakat mesir?..hm,tah la..memang la,aku pon bukan la baek sangat..tapi bila aku mai sini,aku blajaq untuk hidup macam arab,aku rasa,ramadhan bukan untuk dihalau dengan iklan2 dan semangat nak raya..macam kat negara aku,mula2 posa lagi,dalam radio tu dah ada siap2 "syarikat bla3 mengucapkan selamat berpuasa dan selamat menyambut selamat hari raya aidilfitri kepada semua pendengar bla3.fm" hapa daa..bleh dak pisahkan sat raya tu dari iklan?! harini raya baru wat iklan..aku sokong kalau camtu..

bulan ramadhan: sebulan dalam setahun..kalau la kita semua betoi2 hargai nilai sebulan dalam bulan ramadhan,mesti nak ramadhan ja sepanjang tahun..bukan kalut2 nak raya time posa pon xhabih lagi..awai2 posa lagi dah kalut beli  baju raya,beli kasut raya,beli kueh raya,beli keta raya,beli karpet raya,beli kopiah raya,beli sofa raya,beli pasar raya,.eh,silap..pasar raya ada orang nak beli ka?..hehe..kalau ada tu,roger kat aku..nak pi mintak sain..hoho..tapi,pernahkah anda terfikir nak beli baju ntuk wat ibadat lam bulan posa,karpet untuk wat makan2 masa bukak posa,n etc..?


hmmm.,macam yang kita suma maklum sejak sekian lama,dalam ramadhan gak ada lailatul qadar..aku rasa aku tak payah dah kot terang pasai lailatul qadar..sejak dari zaman hingusan sampai la skang,.memang benda tu jugak yang kita dengaq pasai lailatul qadar..benda yang aku nak tekan kat sini: kita dah terlalu leka dengan environment yang cintakan dunia dan takutkan mati..kalau la pahala tu boleh nampak,.~

suma ni semata2 pendapat aku sebagai hamba yang diberi akal untuk berfikir..bukan aku tak mau raya,tapi bagi aku,kalau la ramadhan dilayan sampai macam ni skali,layak ka ramadhan nak jadi saksi kepada semua kebaikan kita yang kita wat sepanjang ramadhan kat akhirat nanti?n layak ka kita nak raya?.raya tu,kalau hampa  nak tau la,.khas untuk org yang berpuasa dengan sepenuh penghayatan,.puasa hati,puasa mulut,posa mata,posa telinga,pendek kata,posa segala2nya..bukan semata2 posa xmakan..ada yang posa,tapi xsemayang..ada yang posa,tapi tak tutup aurat,.n macam2 lg ragam manusia yang hanya posa pada nama..bukan posa pada hakikat puasa yang sebenaqnya.. 

nasihat untuk aku n untuk kalian ialah: utamakan apa yang perlu diutamakan..ada akai,ada hati,sila pikiaq..kita hidup bukan untuk makan saja..kita hidup untuk ibadat..tu janji pertama kita dengan Allah sebelum kita hidup atas bumi ni..:) renung2kan dan selamat beramal sementara ramadhan masih belum meninggalkan kita..tahun depan leh jumpa lagi ka?wallahua'lam..so,that's ol untuk post aku kali ni..dah penat taip..smua ni sekadar perkongsian n peringatan untuk aku n hampa..bukan untuk hampa saja..untuk aku jugak!.sori kalau ada terkasaq bahasa tang mana2..may all of us be blessed with RAMADHAN..^^ ameen

fannus ramadhan:)

5 comments:

  1. kadang2 org x nmpk posa..nmpk raya ja..tu la psai lgu rya psang lbih..pstu msia xda sgt lagu psai blan posa nih...kira lgu rya ja...posa x kesah...

    ReplyDelete
  2. kinda..hm,skadar bleh bagi pendapat..nk ubah mindset masyarakat tu cam agak mustahil la..:)

    ReplyDelete
  3. nak gembira x salah.. sbb tu kan fitrah insan berpuasa.. hadith pun kata atr kegembiraaan org berpuasa ialah ktk berbuka.. ada ulama kata berbuka tu: waktu berbuka posa.. ada kata: waktu hari raya.. tp jgn terlalu melampau dan kgn bercampur dgn maksiat.. biar raya jg penuh dgn ibadat.. dan jgn lupa posa 6..

    ReplyDelete
  4. depa dah posa semangat nak raya la..tapi tataw laa kot nak saja depa tu ramadhan berlalu pergi cepat2..macam2...

    ReplyDelete
  5. tam n adib: point penting di sini: masyarakat kita kurang memahami erti puasa yang sebenarnya..tazkiyatun nafs untuk raya tu tak dak..

    ReplyDelete