Sunday, August 28, 2011

PilihanRAYA punya ceta :D

assalamualaikum warahmatullah :)


sambil orang dok kalut2 wish slamat hari raya ni,aku nak cakap sket pasai satu isu ni..isu raya gak..hehe..PILIHANRAYA UMUM KE-13.haha,.cam tak dak kaitan sket kan..tapi kurang2 ada gak perkataan 'raya' kat belakang..hoho..saja tak mau cakap pasai raya posa..pasai aku sendiri tak yakin,adakah aku tergolong dalam golongan yang layak untuk meraikan hari kemenangan melawan hawa nafsu selama sebulan atau tidak,.wuu~sedih3..


okeh,kembali kepada topik asal kita..hehe..ok,aku actually bukan la rajin sangat nak ulas2 pasal isu politik tanah air..tapi disebabkan atas cadangan n saranan dari mmber aku,maka aku putuskan untuk ulas sikit pasal bab ni..topik berat gak ni..haha,.trial version kay..:P
aku cuba ulas sekadar termampu..sebab aku bukan la minat sangat nak ambik tau pasai ni walaupun ayah n mak aku boleh la dikategorikan sebagai orang kuat PAS..


macam kita semua tau,lani politik kat malaysia dah terbahagi kepada dua puak yang hampir2 sama besar..i mean,PR n Be End..PRU 13 pun dah tak lama kalau nak ikutkan pasai aku nampak dah macam2 rasuah BN bagi kat rakyat..instant allocation sana sini..tak kira bonus lagi,.hmm,ni la fenomena biasa sebelum pilihanraya..lepas pilihanraya mau tau la..projek terbengkalai sana sini..stereotaip ! klise ! dah boleh agak daa..indeks rasuah negara makin tinggi,jenayah makin berlambak,hiburan melampau makin subur,anak2 luar nikah makin banyak,.n etc dari kefasadan yang aku rasa suma orang yang baca paper lani kalau nak list pun tak cukup dengan hanya satu nafas..


aku sebagai bakal pengundi muda rasa dah tiba masa untuk pengundi2 kat malaysia guna kuasa veto rakyat untuk ubah kerajaan yang hanya banyak cakap dari laksanakan ni..say no to BN..tak reti sampai tera mana langsung la..kita ni dah banyak diperbodohkan oleh kerajaan munafiq..memang betul,mmber aku yg duk belah BIRU TUA kata : bukan suma benda kat BN tak elok..tapi bagi aku,apa2 hal,kena tengok tang control panel kerajaan tu dulu kalau nak judge..tengok tang agama dulu..1st thing yang kita perlu tengok kalau nak wat pilihan..tak kira la,nak cari laki ka,nak cari bini ka,still kena tengok agama dulu.. pasai dalam ayat quran pun kata: ,taatkan Allah dulu,lepas Allah,taatkan Rasul,lepas tu baru taatkan Ulil Amr..maksud ulil amr kat sini ini ialah pemimpin yang memimpin dengan berlandaskan agama..paham kot noh..hmm


aku ambik satu contoh ja. PM Msia..kalau dia betul2 claim dia tu pemimpin negara islam yang berkaliber,yang berpegang teguh dengan ajaran agama,pasaipa bini dia tak pakai tudung..hahh? common sense kot,.tutup aurat tu wajib,bukan sunat,bukan harus..kalau bini sendiri pun tak leh nak didik,camna nak didik rakyat?..macam ibu ketam ajaq anak dia berjalan lurus la..tak dak beza sket pon dengan ketam..huhh !
pa2 pn,aku doakan depa2 ni diberi hidayah la..ameen




by the way,nak dekat2 pilihanraya ni,media2 berat sebelah sudah pastinya dengan gumbiranya menyebarkan fitnah kat puak sebelah HIJAU..satu ketidakadilan yang cukup2 wat aku n family jadi tak berselera nak tengok berita politik lam TV..haha.,lagipun,untuk pengetahuan ampa suma,umah aku mmg takdak tv pun..sejak sekian lama dah..sejak kami kecik2 lagi..n berita tukang karut antara salah satu sebab ayah aku decide untuk kekalkan umah kami tanpa tv..ayah ganti tv dengan CD n DVD kartun @ buku2 discovery @ buku2 cerita..sebab tu,sampai la,umah kami penuh dengan buku saja..hah,tudia,.p kot mana dah ni..haha..


back to our topic,.point yang aku nak sampaikan kat sini,kita yang agak2 reti sket,pi la habaq kat makcik pakcik kat luaq sana yang still harapkan TV3,n RTM sebagai rujukan berita depa,bertukarlah kepada media alternatif yang lebih adil..Malaysiakini ada..harakahdaily ada,..n etc daripada media2 online yang lebih dipercayai daripada media-media pengampu kerajaan yang hanya tahu menyebarkan fitnah terhadap PR..sementara masih ada masa untuk ubah kerajaan,guna la kuasa kita sebaiknya..ingat,nanti semua yang kita wat kat muka bumi ni ALLAH akan tanya..klu kita pilih kerajaan yang zalim,tunggu la habuan kat akhirat nanti..kalau hampa nak kata "kalau pilih PR,depa tak dak duet nak memerintah"..amboi3~awat,.ampa ingat Be End tu ada duit ka nk memerintah?depa pun makan duit rakyat ja yang bleh kaya tu..ubah sket pemikiran kita..ubah cara berfikir..


semoga dengan PRU13 yang akan datang ni,akan ada satu harapan baru untuk Malaysia..LETS HOPE FOR A BETTER MALAYSIA..yang tak kalih lagi tu,jom pakat2 kalih^^
selamatt !


mode: sedang meralitkan diri dari pikiaq kenangan preparation raya dengan family masa kat umah..n yet aku harap aku masih ada umur untuk jumpa dengan Ramadan tahun depan n depan..panjangkan umur aku dalam kebajikan ya rabb..T.T




No comments:

Post a Comment